Nabeschouwing

26 maart 2020 - Tilburg, Nederland

Nabeschouwing

Ofschoon wij uiteindelijk door Covid-19 vier dagen eerder naar Europa zijn teruggekeerd dan oorspronkelijk de bedoeling was, en ik me de laatste drie dagen van onze reis noodgedwongen intensief hebben moeten bezighouden met onze terugkeer, die best wel wat voeten in aarde heeft gehad, hebben wij, al met al, een fantastische reis gehad. Ik laat hieronder een aantal zaken even de revue passeren, waarin verder geen enkele logica of volgorde zit. Wat me te binnen schiet, daar geef ik even commentaar op, for what it is worth….

· Verloop. We hebben in totaal 17 nachten in onze RV doorgebracht en we hebben in die tijd 2915 mijl gereden. Dat is gemiddeld 171 mijl (x 1,6 = 274 km) per dag. Dat was, naar onze mening, heel goed te doen. Wij vonden elke dag dat we “on the road” waren een cadeautje. Het landschap en het uitzicht is na elke bocht, na elke dorpje of stadje of snelweg of country road (wij reden Route 66), weer anders, en je reis, en wat je ziet en ervaart, verandert elke twee minuten. Je hebt bovendien je huisje, je bed, je douche, je toilet, en je keukentje bij je, en je kunt je dag en je rust- en pauzemomenten helemaal indelen zoals je zelf wilt….Zonnetje schijnt, en ik voel een hongermomentje opkomen? Dan is het nu tijd voor een lunch. Even kijken naar een geschikte parkeergelegenheid om dat ding even weg te zetten…, die waren er plenty. We zijn nergens, maar dan ook nergens, in de problemen gekomen met die grote camper. Dat is het heerlijke aan Amerika, er is vrijwel overal wel ruimte om dat ding tijdelijk ergens neer te zetten en dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan. En heel vaak in het zonnetje, zoals je op de foto’s hebt kunnen zien.

Nogal wat mensen waren bang dat “dat wel erg veel rijden zou zijn”. Tis natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Wij hadden als motto voor deze road trip: “It’s the journey and not the destination that matters”. Het grootste aantal mijlen per dag dat we een keer gereden hebben was 290, en zelfs dat was goed te doen. Om zes uur opgestaan, om zeven uur gaan rijden en om 2:30 uur aangekomen. Je zet de cruise control aan, en die laat je er een paar uur niet meer afgaan. Gaat goed, echt.

· Internet. Na een paar dagen heb ik een mobiele hotspot bij Walmart gekocht. Die heeft het de eerste vier of vijf dagen prima gedaan, en dat was heel prettig, maar daarna hield hij er plotsklaps mee op....., helaas. Ik weet niet - maar ik vermoed wel - dat op dat moment al de pleuris uitbrak op het internet over Covid-19. Het is in ieder geval een feit dat ik na vier dagen goed functioneren nergens meer toegang hebben kunnen krijgen tot het internet, en dat was heel jammer. Het apparaatje functioneerde nog steeds heel prima, startte gewoon op, en vervolgens kreeg ik nergens meer verbinding. Op dat moment tijdens onze reis ging het ook fout op de campgrounds met internettoegang. Vrijwel elke camping heeft wifi, maar in de meeste gevallen zijn verbindingen niet optimaal. Ik hoef, denk ik, niemand uit te leggen hoe makkelijk het is als je overal tijdens je reis je laptopje aan kunt zetten, en je via het internet alles kunt opzoeken wat je op dat moment wil weten (campgrounds, RV parks, State Parks, tankstations, Walmarts, locale bezienswaardigheden, etc., etc.). Dat ding heeft een aantal dagen prima gewerkt, maar daarna hield hij het voor gezien, en ik heb hem de rest van de reis niet meer aan de praat kunnen krijgen. Wij hadden ook een simkaart gekocht voor de telefoon van mijn vrouw. Die heeft ook zeer matig tot slecht gefunctioneerd. Zodanig slecht, dat ik een gesprek over het activeren van mijn hotspot met mijn eigen telefoon, via mijn Nederlandse provider, heb moeten voeren,  tegen aanzienlijke kosten. Dat gesprekje zou ik hieronder eigenlijk wel willen weergeven, ware het niet dat dat veel te veel ruimte zou innemen. Bijzonder gewoon hoezeer mensen zich aan een protocol houden en niet meer zelfstandig kunnen nadenken, althans daar leek het op. Mevrouw moest en zou ook nu weer een postcode van mij hebben om dat ding te kunnen activeren, maar ik heb geen Amerikaanse postcode, en met mijn Nederlandse postcode kon ze natuurlijk niks…..Op een gegeven moment kreeg ik een helder idee, en vroeg ik of ik dan de postcode mocht geven van de Walmart waar wij dat ding hadden gekocht en dat snapte ze, en dat mocht….en toen kon ze hem wel activeren……..Inmiddels waren we toen 21 minuten of meer verder via mijn Nederlandse telefoonprovider. Tja… Hilarisch, en tegelijk heel irritant.

De volgende keer koop ik een hotspot van de meest populaire telefoon- en internetprovider (Verizon), en dan maar hopen dat het beter gaat. Goede en continue internettoegang maakt je reis een stuk makkelijker, en is het geld dubbel en dwars waard. Dit ding van Walmart (een eigen merk van Walmart) kostte $80,00. Ik denk dat zonder de Coronaperikelen het prima gefunctioneerd zou hebben.

· Voorbereiding. Ik was heel blij met mijn minutieuze voorbereiding. Sommige bloglezers waren bezorgd over het feit of ik daardoor nog wel ruimte voor enige spontaniteit zou hebben …..Welnu, in de praktijk is het zo dat je je planning na twee of drie dagen inderdaad overboord gooit en dat je van dag tot dag kijkt wat zich aandient, en dat je daar dan dienovereenkomstig op reageert en handelt, Echter, doordat je een uitvoerige planning en voorbereiding hebt gemaakt, ben je wel beter geïnformeerd, en neem je uiteindelijk – ook in lastige situaties – betere en beter geïnformeerde beslissingen. Wij zijn mensen tegengekomen die zich, when the shit hit the fan, zorgen maakten over het feit dat hun creditcard waarschijnlijk niet voldoende credit zou hebben als ze daadwerkelijk weken in een hotel zouden moeten zitten, en die dat thuis ook niet hadden uitgezocht, en die nu niet meer wisten hoe het verder zou moeten. En dat gaf weer extra zorgen. Dat is ons allemaal niet overkomen dankzij een goede voorbereiding. Tip: zorg ervoor dat je alle zaken goed op orde hebt betreffende je bank, je creditcard, je verzekering, dat je alle inlogcodes en confirmation numbers van Airlines, creditcardorganisatie, enz., bij elkaar ergens toegankelijk voor jezelf hebt, want je hebt ze allemaal nodig. Ik heb op het laatst, bij wijze van spreken, er soms een halve dagtaak aan gehad om mijn elektronica opgeladen te houden, en aan de praat te houden, en in mijn contacten met vliegmaatschappijen, reisorganisaties, bank en verzekeraars heb ik al die nummers en inlogcodes nodig gehad. En dan is het alleen maar handig als je dat enigszins overzichtelijk kunt benaderen. Een goede voorbereiding? Ja dus, wat mij betreft wèl. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

· Plastic people. Niet, dus! Voordat we gingen was mijn vrouw tamelijk vooringenomen over Amerikanen. Ze vond ze nogal “plastic” (gemaakt, of gekunsteld, zo je wil…): “How are you guys, how are you doing, have a nice day, god bless you” en vul zelf verder alle clichés maar aan. Inmiddels heeft ze haar zienswijze enorm veranderd. Wij zijn deze reis eigenlijk alleen maar hele aardige en “echte” mensen tegengekomen, waar we in sommige gevallen uitvoerig mee hebben gesproken, en die zich meer dan gemiddeld hebben ingespannen om ons te helpen en om het ons naar de zin te maken. Ik noem even speciaal het personeel van de campground (KOA in Las Vegas), Norma, mayor van haar eigen trailer park en Nan, de functionaris op het vliegveld in Las Vegas, die zich uitermate hebben ingespannen om zaken voor ons geregeld te krijgen. Allemaal, zonder uitzondering, uiterst hartelijk en behulpzaam! Dank jullie wel daarvoor. Ook het personeel van onze reisorganisatie (Travelhome) heeft uitstekend hun best gedaan om ons weer terug te krijgen, en dat is ook goed gelukt.

· Campgrounds. Heel verschillend. Ik had jullie al verteld dat wij er heel goed in waren om hele kleine campgrounds op te rijden, en daar dan een nacht te blijven met niets. Geen douche, geen toiletten, alleen maar een stroomaansluiting en soms een wateraansluiting. Op zich geen probleem, want je hebt (eigenlijk) alles bij je. Echter, onze camper was wel ‘’winterized”, en dat was nog wel een dingetje. Daar kom je pas achter zodra je alle systemen helemaal kunt gebruiken. Pas dan heb je het volledige comfort van je camper, en dan ben je, waar je ook bent, helemaal zelfvoorzienend, compleet met (warme) douche, oven, magnetron, televisie, generator, diepvries, koelkast, DVD-speler, enz. Wij hebben het soms iets primitiever moeten doen (geen warm water), maar met een keteltje water op het fornuis kun je ook heel goed uit de voeten. Dewinterizen was in verband met de soms hele lage temperaturen afgeraden door de camperverhuurder. Je moet dan een formulier ondertekenen dat je dat wel mag doen, maar op eigen kosten als de boel bevriest. Dat hebben we dus maar in goed overleg alleen aan het einde van onze vakantie gedaan, en toen lag er plotsklaps toch nog 10 cm sneeuw in Flagstaff, en waren de temperaturen ’s nachts plotsklaps behoorlijk onder nul. En dan bevriest de boel voordat je er erg in hebt. Wij hebben er echter geen problemen mee gehad, en dankzij de goede standkachel hebben we het ook nooit koud gehad.

De goedkoopste campground was $17,50, en de duurste bij de Grand Canyon $52,50. En verder hebben we alles betaald wat daar tussen in zit. Bij een goede KOA, met veel voorzieningen en hele prettige staanplaatsen, betaalden we zo’n $40,00 per nacht. De meeste campings hebben erg weinig faciliteiten, omdat ze er allemaal vanuit gaan dat je alles in je camper hebt, of in je “fifth wheel”, en dat is ook zo. Wij hadden wel soms faciliteiten nodig omdat onze warmwatervoorziening was uitgeschakeld. Pas de laatste paar dagen hebben we onze camper “gedewinterized”. Is nog best wel een klusje dat je even uit moet zoeken hoe dat werkt….

· Benzine. Daar hebben we mee geboft. We hebben soms $1,89 per gallon betaald, soms $2,30, soms $2,52, en een keer zelfs $3,52 per gallon. Die prijzen kunnen enorm uiteenlopen, zoals je ziet. Het ligt eraan waar je bent, hoe ver je van de bewoonde wereld bent, en allerlei andere marktomstandigheden die ik verder niet kan duiden. Maar de benzine was over het algemeen behoorlijk goedkoop, en dat is natuurlijk best wel prettig als je zo’n 3000 mijl met zo’n slurpend bakbeest probeert te rijden.

· Het schrijven van dit blog. Vond ik leuk om te doen. Het meeste werk was nog het uploaden van de foto’s vanwege de doorgaans slechte internetsituatie. Het is leuk om te zien hoe sommige mensen reageren, of juist niet reageren omdat dit een openbaar medium is. Het heeft mij in ieder geval weer inzicht in mensen gegeven. To each his own, moet je maar denken.

Voor herhaling vatbaar? Deze reis? Een dergelijke reis? Absoluut. Door omstandigheden hebben wij de laatste twee trajecten van Route 66 niet kunnen afmaken, en die schijnen erg leuk te zijn. Ik zou zo volgend jaar weer willen, maar dan boek ik er ongeveer acht dagen bij, dan heb je nog meer tijd om “van het padje” af te wijken, en zaken rustiger te bekijken. Wij hebben in totaal een kleine 500 mijl meer gereden dan we hadden toebedeeld gekregen van de camperverhuurder en waren daarvoor $130 verschuldigd. Als je langer dan de toegestane tijd wil huren, kost je dat ook een bedrag extra, maar ik denk dat dat zeker de moeite waard is.

· Voor nu. De laatse toedels dan maar, van: Matty & Nelleke. We'll be back!

1. Marjo Hoogzaad:
    26 maart 2020
    Ik heb genoten van jullie verslagen. Fijn dag jullie weer veilig thuis zijn in een veranderd Nederland!
  2. René:
    26 maart 2020
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, ook ik heb jullie verslagen met veel plezier gelezen, net als het bekijken van alle beelden. Dank voor dit leuke reisblog.
  3. Hellen Hurkens-Moll:
    26 maart 2020
    Het was heel leuk jullie reis te volgen! En, met de huidige Corona-toestanden, fijn dat jullie weer gezond terug thuis zijn!
  4. Wil Martens:
    27 maart 2020
    Mag ik de volgende keer als verstekeling mee?
    Groetjes en tot gauw, Wil Martens