Even recapituleren

20 maart 2020 - Whitney, Nevada, Verenigde Staten

Hallo allemaal, ik heb (redelijk) internet, en ik heb zojuist een aantal foto´s kunnen uploaden, dus kan ik ook proberen te recapituleren wat er allemaal gebeurd is de afgelopen dagen. Ik heb al een paar dagen niks kunnen schrijven, en ik heb een beetje moeite om het lopende verhaal te vertellen, zelfs als ik naar mijn eigen foto´s kijk. We zijn dan ook behoorlijk in touw geweest de afgelopen dagen. Er zijn dagen geweest dat we 500 km of meer op een dag hebben gereden (eigenlijk noodgedwongen) om in Las Vegas te komen. Dat was oorspronkelijk niet eens de bedoeling. Wij zouden heel Route 66 proberen af te rijden, maar toen kregen we plotsklaps van de camperverhuurder een bericht, dat we beter niet meer naar San Francisco konden komen. Wij stonden op dat moment op het punt om een excursie in de Grand Canyon te gaan maken. Daar waren we inmiddels al wel aangekomen. Daarbij waren we al van Route 66 afgeweken, en hadden we al een heleboel kilometers/mijlen gemaakt. Toen werden we gebeld door onze reisorganisatie, vijf minuten voordat we in een auto zouden stappen die ons drie uur lang in en rond de Canyon zou rondrijden. Wij hadden eigenlijk nog niet zo´n goed besef van wat er exact speelde, want we hadden al dagen geen internet (en geen mobiele hotspot). Wij hebben onderweg niet zo heel veel van het Coronagedoe gemerkt, want we stonden meestal op hele kleine campgrounds, midden in the middle of nowhere, met hele fraaie characters als host.

De dame van het reisbureau vroeg ons waar we waren en wat we wilden. In al onze naiviteit antwoordde ik dat we eigenlijk wel gewoon naar San Francisco wilden, en de reis gewoon wilden afmaken. Dat luchtte haar enorm op. Vond ze prima. Vervolgens zijn wij op onze tour door en rond de Canyon gegaan. Ze zei ook nog, u heeft een mailtje gekregen van ons, maar dat hadden wij natuurlijk nog niet gezien.

Teruggekomen op de campground, pas een dag later, omdat wij geen internet hadden, konden we dat mailtje lezen. Daarin stond dat het niet zo´n goed idee was om naar San Francisco te gaan...., omdat S.F. min of meer op slot zit, en tot risicogebied is bestempeld. Wisten wij veel. Vervolgens kregen wij een mailtje van onze camperverhuurder die ons met klem adviseerde om niet meer naar S.F. te komen, maar naar LA of LV te gaan. Nou, ga d´r maar aanstaan. LV was voor ons het dichtste bij. Slechts 295 mijl. (x 1,6 moet je maar denken), Tevens stond erbij dat we beter zo snel mogelijk naar Nederland konden vertrekken.

Goed, wij zijn om vijf uur opgestaan, en waren om zes uur op weg naar LV. Daar kwamen we ergens in de middag aan, en zijn we op een KOA campground gaan staan in de stad. Waarschijnlijk ongeveer een kwartiertje met de auto van de Strip. Even een berichtje over afstanden. We vroegen in een Mexicaans eettentje, waar we heel erg warm werden ontvangen toen we vroegen of we van hun internet gebruik mochten maken of zij ons een tip konden geven over een campground. Dat konden ze, die was heel dichtbij. Volg de weg maar, rechtdoor, en aan het eind eenmaal rechtsaf. Volg de weg maar: 22 kilometer! Heel vlakbij, dus!

Ook hebben we onderweg de Hooverdam gezien. Niet dus! We zijn er overheen gereden, maar hebben niks gezien. Je rijdt er over heen, als over een hele mooie snelweg, maar je ziet eigenlijk niks, maar daar is een hele fraaie afslag voor om dat ding wel van een afstand te kunnen bekijken. Echter, we  werden door hele strenge veiligheidsfunctionarissen weer teruggeleid en hebben uiteindelijk niks gezien, want de Hooverdam was ¨gesloten¨ in verband met Corona! Tja.

Bij de Grand Canyon wilden we onze tour eigenlijk gaan beginnen met een film in het Imax theater. Niet gelukt. Theater dicht, maar als compensatie hebben we een DVD gekregen, die we thuis alsnog gaan bekijken. Dus, filmkluppers, jullie zijn bij dezen uitgenodigd.

Inmiddels is het besef dat werkelijk alles in rep en roer is hier ook goed bij ons doorgedrongen. Zoals ik al verteld heb is heel Las Vegas min of meer stilgelegd. Sinds 1963 (Kennedy) niet gebeurd. Toen was het een dag, nu een hele maand. Er vindt hier de hele maand geen activiteit plaats. De KOA tolereert ons, maar laten volgens mij geen nieuwe gasten toe....De camping (prima camping) is ook half leeg, en wat er staat lijkt niet bewoond of bezet. Het overgrote deel van de mensen lijkt in de wachtstand te staan op zoek naar een vlucht of een mogelijkheid om naar huis te gaan.

Wij ook. Als het goed is vliegen wij zondag om 6.25 uur naar Newark en vandaar naar Amsterdam. Tot zover. Wij gaan straks of morgen proberen naar een lege Strip te kijken, want daar zijn we nog niet geweest. Alles heeft tot nu toe in het teken gestaan van geregel, gebel en frustratie van het internet. Maar goed, aan alles komt een eind. Zodra we weer wat te melden hebben, doen we dat, hopelijk met foto´s van (wellicht een leeg) Las Vegas.

Toedels maar weer, van Matty en Nelleke

1. Jet:
    20 maart 2020
    Joh, wat een bericht. Duimen voor jullie dat de terugreis lukt! Tot die tijd succes met het min of meer afronden van de trip.
    Een mooie film in fijn gezelschap: altijd goed!😊
  2. Marjo Hoogzaad:
    20 maart 2020
    Jemig wat een verhaal!!! We leven met jullie mee. Kom goed thuis. Marjo
  3. Liesbeth Hoogendoorn:
    21 maart 2020
    Van een mooie start naar een abrupt einde van de vakantie. Jullie hebben wat mijlen gereden zeg.
    Op zondag naae 🇾🇪,. Safe first.