3e episode - Kennen jullie dat verhaal van die twee die naar Canada - Amerika gingen?

4 mei 2023 - Goffs, Canada

.......die gingen (bijna) niet.

Jawel hoor, als het om vliegtuigen halen gaat, hebben wij inmiddels een reputatie. Ik bedoel maar, we hebben al eens ooit een vliegtuig gemist (NIET door onze schuld, dat hou ik nog steeds vol ;-)), en gisteren op Schiphol hadden we ook weer een hele bijzondere situatie. Ik zal het kort hieronder proberen te vertellen. Het is hier nu 5.45 u. en ik ben natuurlijk klaarwakker op onze hotelkamer. Ik ben aan het kijken of mijn elektronica en de verbindingen allemaal goed werken, en dat schijnt redelijk te lukken tot nu toe, dus ik kan wel even tegen jullie aan leuteren.

Wat was er gisteren dan zo spannend op Schiphol? Om deze reis te kunnen maken, moet je twee visums (visa) aan vragen. Een Eta voor Canada en een Esta voor Amerika. Dat had ik natuurlijk al lang gedaan, en dat was, na een paar dagen ook allemaal bevestigd. Ik had twee papieren visums bij me en we staan nietsvermoedend bij de incheckbalie. Ik had natuurlijk ook al thuis van te voren online proberen in te checken, maar dat was niet gelukt....Toen hadden er eigenlijk al alarmbelletjes bij mij moeten afgaan, maar dat was niet het geval.

Even voor de goede orde: ik had twee papieren visums bij me voor ons met APPROVED erop. Ik geef die dingen aan dat meisje aan de balie, en bij Nelleke gaat dat hele systeem op tilt. Niet geaccepteerd! "Meneer, uw visum klopt niet, ik kan u (uw vrouw) zo niet inchecken....). Oeps, hoezo dat dan? Nou, dan ben je even aan het praten, en een hoop gedoe, en de uitkomst van het verhaal was dat er in het paspoortnummer van mijn vrouw een o voorkomt, of een 0 (nul) als je wilt, op het paspoort bijna niet van elkaar te onderscheiden. Daar was het in het systeem fout gegaan. Het had een 0 moeten zijn, maar het systeem had o - werkelijk niet van 0 te onderscheiden) ook gepikt, en had keurig een visum aan mij verstrekt. Maar toen puntje bij paaltje kwam, en het luchthavensysteem dat ding moest valideren, ging alles op slot.

"Het enig wat u kunt doen is een nieuwe Eta aanvragen, op uw telefoon." Ter plekke, dus, aan de incheckbalie. Gelukkig was het helemaal niet druk. Maar toen. We hadden nog ongeveer een uur de tijd voordat het boarden zou gaan sluiten, en ik had een ticket en een instapkaart, maar mijn vrouw niet..... nog niet. Tja, in je eentje naar Canada en Amerika is ook zoiets ;-).

Mijn vrouw vond dat ik heel erg kalm bleef...

Ik ben als een razende op mijn telefoontje een nieuwe Eta gaan aanvragen. Er zat niets anders op. Het is dat ik dat al twee keer gedaan had op mijn desktop, maar anders was me dat nooit gelukt. En dan krijg je een bericht dat je aanvraag in behandeling is genomen, en dat ze je binnen 72 uur over de uitslag ervan zullen berichten via je e-mail. Wil je weten hoe vaak ik mijn e-mail binnen dat uur heb gecheckt? Mijn vinger is er nu nog blauw van.

En, as we speak, hebben wij nog ongeveer 1 uur voordat de boarding gate dichtgaat. En als je geen Eta hebt, mag je niet mee, en vervalt je vliegticket. En in het gunstigste geval, mag je dan een of twee dagen later een nieuw ticket (tegen duizend(en) euro's kopen....kortom, ellende die je allemaal niet wilt, en dingen die je wellicht zelfs niet (meer) gaat doen dan, want een nieuw ticket (twee) moeten bijkopen is geen grap!

Het feit dat ik dit nu hier op onze hotelkamert zit te typen, is voor jullie voldoende bewijs dat het allemaal gelukt is.

Zo'n reisje is een hele goede leerschool voor je problem-solving skills, want op de luchthaven in Toronto, toen ik met mijn creditcard geld wilde "tanken"' diende het volgende probleem zich aan en werd mijn creditcard ook niet door het systeem geaccepteerd. Ook weer zo'n "dingetje" dat nog even de nodige aandacht behoeft. Op andere plaatsen (in het hotel) doet ie het wel, maar even een paar Canadese centen uit de muur trekken, lukt dan weer niet.....

Maar goed, we zijn er, en we hebben Paul ook ontmoet en het was al heel gezellig. Ik ga proberen er een paar foto's bij te plaatsen. Oordeel zelf maar. Straks gaan we in het hotel ontbijten, en daarna gaan we naar de camperboer om 1.30 u. om de camper in ontvangst te nemen. Daarna naar de winkel voor een boodschapje en dan naar de eerste camping op ongeveer 50 miles afstand.

Het gaat ons verder goed, hoor ;-)! Ik hou jullie op de hoogte.

Toedels! van Matty, Nelleke en Paul

P.S. De foto's wil nog niet lukken. Je moet al een halve IT-er zijn om dat allemaal aan de praat te krijgen. Ik doe mijn best. Jullie merken het vanzelf wel als de foto's beginnen te stromen. Groet! Matty

1. Virginie:
    4 mei 2023
    0000 ooooooo gelukkig is het goed gekomen was wel even stressen maar nu lekker genieten.Hans en Virginie.
  2. Matty:
    5 mei 2023
    Ja, was dat nulletje en ootje maar zo duidelijk geweest als bij jullie commentaar, maar dat was niet het geval.
  3. Ramona Verbeek:
    5 mei 2023
    Hello mensen geniet van jullie vakantie