9e episode - Weer door de douane heen - en onze route verlegd.

12 mei 2023 - Mackinaw City, Michigan, Verenigde Staten

Nadat we bij Niagara Falls waren gaan kijken, besloten we om onze route enigszins te verleggen. We zijn namelijk dwars door Michigan naar het noorden gereden, maar voordat we Michigan binnen konden rijden zijn we eerst weer een heel stuk door Canada gereden. En toen moesten we opnieuw Amerika binnen zien te komen...

Dat ging bepaald niet zo soepeltjes als de eerste grensovergang met die twee relaxte douaneboys. Dit keer moesten we, na een lange file, onmiddellijk een parkeerplaats oprijden, waar we moesten parkeren en waar we door een mannelijke douanebeambte naar een vrouwelijke douanebeambte werden begeleid, terwijl zijn collega ondertussen onze camper onderzocht. En foto's maken was er natuurlijk niet bij.

Mevrouw had er zin... Deze dame vroeg niet, ze snauwde. "Put your four fingers on the machine" om je vingerafdruk te nemen. En als je niet zo snel doorhad hoe dat precies moest, snauwde ze het nog een keer, maar dit keer een stukje harder, alsof je doof was. Dit toneelstukje duurde ongeveer een kwartiertje, waarna we uiteindelijk toch weer door mochten natuurlijk.

Toen we weer wegreden, schaafde ik met mijn kamper tegen een betonnen afrastering, zo onder de indruk waren we van dit vriendelijke mens.

- wordt morgen vervolgd. Het is hier 22.50 u. lokale tijd, en ik heb even geen inspiratie mee. Wellicht tot morgen.

Toedels, Matty